woensdag 27 januari 2010

aardschudding + chimbote

Jaja, mijn eerste aardschudding van mijn leven meegemaakt, gisteren..
Het was namelijk zo dat in Huanuco het epicentrum lag (waar mijn broer van Huancayo op bezoek was toen het gebeurde), en dat wij de nabeving voelden.. Maar er zijn geen gebouwen ingestort of doden ofzo, gewoon een zware beving..
Hier, nee, geen aardbeving, waarbij er huizen in elkaar storten of dingen gebeuren.. Maar een schudding, waarbij de aarde beeft net alsof er een hele stoet koeien door de straten komen gestormt, of alsof er superveel mensen tegelijk staan te springen voor enkele seconden..
Best een vreemd gevoel, moet ik eerlijk toegeven.. Maar het vreemdste van al is dat de mensen zo ontzettend bang ervoor zijn. Vanaf dat je het een beetje voelde, bleef iedereen zwijgen, stilstaan en zeggen 'es un temblor, temblor!'.. Heb hetzelfde meegemaakt afgelopen vrijdag, en de reactie was, naar buiten! zo rap mogelijk..
Want hier, in Peru, zelfs in Chimbote, waar ik nu zit, zijn er al aardbevingen geweest met echt wel wat doden en problemen.. Als er dus een nieuwe bevind is, zijn ze bang dat hetzelfde zal gebeuren..

Het doet best wel vreemd om zo geconfronteert te worden met natuurrampen hier.. Het gebeurt hier veel dichter bij huis dan in belgie.. In Cusco, waar Machu Pichu ligt, heb je momenteel het feit dat niemand het kan verlaten. Dat er een rivier met enorme kracht op ingespeeld is en er grote problemen zijn. Je hebt namelijk een trein van Cusco naar Machu Pichu (je kan het enkel bereiken met de trein of een wandeling van 2 dagen) en die is nu zo slecht in staat door die overstromingen dat Machu Pichu is afgesloten..
Om nog meer over problemen te spreken, we hebben hier een soort stroming 'el niño' en die is in het noorden van het land zo sterk aanwezig dat het voor enorm gevaar leidt aan de zee (bij Tumbes).
Nu is het hier net vakantie, en dan krijgen we het gevolg dat er veel problemen zijn, waardoor je dingen niet kan bezoeken:S..
Maar gelukkig is het nog niet zo erg dat er veel mensen van sterven.. En daar ben ik wel blij om..

Even leuker nieuws, Nele vertrekt op reis, jawel!;)..
Ik ben momenteel aan de zee, Chimbote, voor mijn intercambio, dat hebben ze hier in Peru. In het einde van januari wissel je van stad en familie voor 2 weken om te kijken hoe dat is.. Met gevolg zit ik nu dus al een weekje in chimbote en het is hier niet te doen warm, noodzakelijk om elke dag te douchen van het zweet je hier hebt!
Wat is er te zien in chimbote?? Eigenlijk niet veel.. Het enige typische dat je hier hebt is visgeur.. Aangezien ze hier enorm veel fabrieken hebben die vissen verwerken (je hebt hier dan ook oneindig veel vissersboten) Ze maken namelijk van de vissen vismeel. En dat vismeel gebruiken wij in Europa voor voer voor dieren; koeien, paarden,... En wanneer het laatste proces ingaat voor dat vismeel te maken, dan heb je over heel chimbote een heerlijke supersterke visgeur (die je na meer dan 2 dagen stinken vindt..) Het leuke aan deze visgeur is dat de mensen van Chimbote deze geur graag hebben, want voor hen staat de geur van vis gelijk aan geld. Dus als die geur over de stad dwaalt, hebben de mensen geen grauw(door de geur), maar eerder een gelukkig gezicht. Mijn hoofdzakelijke activiteit hier is naar de fitness gaan (spinning gaan doen, geloof me, hier in deze hitte superzwaar..), de stad ronddwalen, meegaan met mijn zus naar haar werk (ben al half assistente geworden, ze werkt in scotiabank en ze moet leningen uitdelen, daarbij horen een helehoop papieren van elke persoon de een lening wil. Deze papieren zijn best wel officieel, maar hier gebruiken ze alle achterkanten van papieren dat je kunt vinden, zo heb je (aangezien de president van hier ook daar werkt) al onze papieren die ze niet gebruiken van afs daar ook tussenzitten, af en toe zie je dan een foto van iemand passeren op de achterkant van een papier. Maar het feit wat ik hier mocht doen is elke pagina bestempelen en er een krul door zetten van haar baas. Wat eigenlijk overeenkomt met zijn handtekening, wat dus in belgie onmogelijk is, maar hier dus best wel mogelijk is en ik dus best grappig vond;).. geen zorgen, baas keurde het allemaal goed, hielp me zelf met het uitleggen, dus hier meer dan normaal..

Vandaag ben ik dan ook naar Trujilio geweest, 2 uur in een bus heen, 2 uur terug en in totaal daar maar 3 uur geweest, dus veel heb ik niet gezien, maar heb de hoofdplaats gezien en door de straten gewandeld en moet toegeven, die stad is helemaal anders dan alle andere. Ze ziet er zo coloniaal uit, lijkt eerder op spanje of italie dan op Peru.. De stad heeft grote huizen met gigantische portalen, echt typisch Europees en echt niet-typisch Peru. Was best wel eens interessant om te bezoeken, moet ik eerlijk toegeven..

Mijn tijd hier in Chimbote begint op een eind te lopen, ga deze zaterdag op reis vertrekken naar Cajamarca, jieha! Stadjes bezoeken, eindelijk wat meer ontdekken van Peru.. Ik kijk er al superhard naar uit!
Zoensels!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten