zaterdag 8 mei 2010

Mijn drukke wereld hier

Volledig me aan het klaarmaken voor het grote feestgebeuren van moederdag morgen in mijn school..
jaja, hier wordt dat gevierd in het school, maar niet enkel daar, in de huizen, in de straten, in alles wat je tegenkomt, moederdag is hier gigantisch, maar ook super religieus.. want heel mei staat in teken van Maria.. In mijn school gaan we heel de maand bidden voor Maria om haar te bedanken enzo.. Dus hier is het niet echt 1 dag dat moederdag is, maar een hele maand.. Want hier zijn ze overreligieus.. Ze zien hier Maria echt ook als moeder en kopen bloemen voor bij het altaar, zingen voor haar.. zijn vereerd dat ze een dag met je kan meemaken in je klas.. (want elke klas moet 's morgens iets voorbereiden om haar te bedanken, voordat je in de klas binnengaat maken we allemaal kolommen (zoals in het leger) en dan worden de notities afgeroepen en heb je ook het volkslied de maandag en het gebed.. en nu is het dat van Maria..) als je dus dat voorbereid voor die dag, mag het beeld van Maria voor een dag in je klas staan..

Wat staat er morgen op het programma, er zal gebeden worden, een grote mis, het volkslied zal gezongen worden en er zullen dansen volgen van verschillende klassen.. allerlei verschillende typische dansen..
Ik zal samen met Matthias en Boa.. (twee andere uitwisselingsstudenten..) Saya dansen.. (of toch met Boa) Met een heleboel andere mensjes van Peru.. Goh, juist ontdekt dat het een van de meest sensuele dansen is in Peru.. met een rok, tjah, nogal kort, maar we zullen zien hoe het zal zijn;)..
Dan gaan we ook nog (Matthias, boa en ik) zingen voor de directrice en gaan we bloemen overhandigen;)..
Stel je voor.. Best wel grappig en we hebben de hele week gerepeteerd en gedanst en gedaan.. Vandaag hebben ze heel de school beginnen versieren en zijn ze de tenten beginnen opzetten, het zal dus wel degelijk gigantisch worden, want de ouders zijn ook uitgenodigd.. of eigenlijk iedereen die wil..
In mijn kookles heb ik ook chocolade gemaakt, of toch een type van pralines in verschillende kleuren voor moederdag.. Nu alleen is het feit zo dat mijn mama niet thuis is.. komt maandag pas terug van huancavelica.. en nu heb ik die chocolaatjes..
En met de post opsturen naar mijn mama van Belgie, vermoed dt ze slecht zullen worden, tjah, wie weet, proberen kan altijd natuurlijk;)..

Mijn kookles zit er bijna op, maandag laatste les, dan zal ik beginnen met mijn andere activiteiten dat ik nog wil doen..;)..
Jaja, ik ga niet stilzitten..
Vrijwilligerswerk heb ik voor gekeken, en ik ga normaalgezien ook nog tekenles volgen, of wil dat toch doen als k dat tegenkom, voorlopig niet gevonden, maar heb dus wel nog even tijd voor te zoeken..

Vorige week naar Ccochaccasa geweest.. Voor een fiesta patriota.. voor een heilige dus.. het was voor Sint Jozef.. (de vader van Jezus) en het was dus een heel weekend feest met zangers, dansen, bier, vuurwerk, stiergevechten, suikerriet gaan halen in de velden, gezamelijk eten met heel het dorp, .. Het is gigantisch.. en zeggen dat dit was voor een heel klein dorpje..
En wat moet dat dan zijn voor een groot dorp.. Tjah, dat moet ik nog beleven, we zullen wel zien..
maar het was echt wel een belevenis om mee te maken, heb er volop van genoten..
Samen met mijn twee broers, mama en papa..
Maar koud dat het was, koud!

Ze zijn me hier aan het zeggen dat ik van internet moet, het is laat:)
Ik zal jullie dus laten,volgende keer meer nieuws;)..
(nu mijn kookklessen gedaan zijn, zal ik meer tijd vinden om op internet te gaan;)
Zoensels!
Nele

4 opmerkingen:

  1. Dag Neleke! :)
    we hebben net het Moederdag-ontbijt achter de rug... mama was al lang wakker natuurlijk en was blij dat ze 'eindelijk' mocht opstaan :), paps had heel lekker ei, smoothie, aardbeien, thee enz. gemaakt, ik had Pappedums gemaakt (soort Indiase kroepoek, misschien herinner je je het nog wel) en Kobe en Marijn hadden heel toevallig het zelfde cadeau'tje gegeven (jeweetwel, het uitroeien van het pissebloemen-ras in de tuin ;) )... stiekem waren we toch wel blij dat we hier geen moedermaand hebben, maar gewoon een moederdag ;).
    Al klinken de feestelijkheden ook wel heel interessant en leuk!
    Jammer dat we je niet kunnen zien dansen en zingen en je chocolaatjes proeven...
    Maar geniet er van! :)
    Zusjeszoen x
    Hannelore

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Nele,
    Via Hannelore kreeg ik de link naar de website van je belevenissen. Erg leuk om te lezen wat je allemaal aan het meemaken bent. Al die feesten joh... Leuk leuk leuk. Geniet er maar lekker van en veel succes met je dans :)
    Groetjes,
    Francis

    BeantwoordenVerwijderen
  3. hallo Nele
    ik heb vandaag op jou verjaardag mijn werkstukje over peru gedaan.Ik vertelde dat jij vandaag jarig was.Daarop zei mijn meester: dat ik je een gelukige verjaardag moest wensen van heel de klas.dus

    gelukkige verjaardag!!!!!!!!!!
    groetjes Jard en mijn klas

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Jardje, lieve meid..
    Dankjewel!
    ik hoop dat je Peru een interessant land vond.. En hopelijk kan je nog iets bijleren als ik er binnenkort over ga vertellen.. of mss ga jij wel meer weten dan ik;)..
    Zoensels!

    BeantwoordenVerwijderen