zondag 4 april 2010

Het dagdagelijkse leven hier..

De routine begint er terug in te komen..
Maar deze routine die er deze keer inkomt is veel drukker dan normaalgezien..
Jaja, Nele heeft heel veel te doen in de komende dagen.. en eigenlijk in de rest van het jaar..
Buiten het feit dat ik terug naar het middelbaar ga.. Jaja, het is me niet gelukt om te veranderen.. heb er heel veel aan gedaan.. maarja, ga het er bij moeten nemen, het middelbaar die voor de zoveelste keer aanbreekt met alles erop en eraan.. (goh, wat heb ik zo'n zin in het studeren van iets nieuws.. wat zou ik zo graag naar de universiteit gaan.. Ik heb echt zin, maar ZIN om naar de unief in belgie te gaan, dus dat is positief ehj;)..
Buiten dus het middelbaar ga ik nu ook naar kookles.. allerlei desserts en ook allerlei typisch eten wordt klaargemaakt elke dag na school.. Jaja, het is me dus wel gelukt om naar de kookles te gaan.. en ik vind het superleuk om te doen.. momenteel zijn we nog meer desserts aan het maken .. (wat mij begint tegen te steken.. want wil vooral het eten kunnen maken..) maar daar komt hopelijk verandering in..
Zal het eens gaan vragen..
Maar wat dus wel al zeker is, is dat ik eens lekker Peruviaans zal kunnen koken als ik terug in Belgie ben.. (nu nog te hopen dat ze de ingredienten zullen verkopen die ik nodig heb.. want de meeste gerechten zijn met plaatselijke dingen.. maarja, we zien wel.. anders neem ik gewoon een hele valies eten mee;)..

Voor de rest is Don bosco hier geweest, ik vermoed zijn rechterarm.. Jaja, je leest het goed.. Zijn overblijfselen zijn overgevlogen geweest van Italie naar hier en dat is dus wel een heel gedoe.. Iedere school wou hem begroeten, er is feest geweest en tapijten die gemaakt zijn van stro en al van die dingen.. allemaal speciaal voor dat..
Ook ik heb deelgenomen aan dit hele gebeuren door mee te doen aan de escolta.. Dit houdt dus in dat ik moet marcheren met zo'n legerhoedje, zo'n gouden lint rond mijn hand, witte handschoenen, haar in trensas francesas en dan maar marcheren.. En ik heb beseft dat dit echt wel behoorlijk lastig is.. echt, niet te doen!..
Ik moest de vlag dragen, stel je voor.. Ik als belg moest de peruviaanse vlag dragen, wat dus best wel contradictorisch is.. maar swat.. ik heb daarmee dus gemarcheerd en ben er trots op..
Zal het wel nooit meer opnieuw doen, want ben zo elegant geweest dat ik de vlag bijna heb laten vallen, ajaj.. (wat echt wel een grote schande is.. en ik heb het meegemaakt;)..

Voor de rest ben ik vrijdag naar een soort theater geweest, een openlucht.. Beter gezegd spelen ze heel het einde van Jezus, wat er dus die dag gebeurt enzo.. het laatste avondmaal, de doornenkrans en de zweepslagen met alles erop en eraan, zelfs de kruisiging.. (een vriend van me speelde soldaat dus ben ik gaan kijken om hem te zien spelen).. Maar ik ben half gechoqueerd geweest door het feit dat ze echt sloegen, met touwen en echt, je zag de rug van de 'Jezus' helemaal rood met de striemen van het touw.. ik vond het superwreed.. maar hier is het het ritueel dat je dit doet..
Ook heb je sommige mensen die op donderdagavond naar de bergen gaan gaan slapen, (soms heb je dan vaders die hun kinderen slaan om dezelfde pijn door te maken zoals jezus) maar de meeste mensen drinken daar, plukken daar planten en wassen ze zich de dag nadien in deze kruidenwater.. Dit is hun deel van het geloof..
Ook is er heel de week lang een stoet door de stad geweest met een jezus aan het kruis.. je koopt een soort plant, laat die over de Jezus gaan en dan is die gezegend.. Elke avond zie je die personen dus door de straten lopen met hun planten, zie je de mensen bidden.. en doen..
Het is ook een gewoonte om hier gisteren de 7 kerken te bezoeken van Huancayo.. en daar steeds een gebed te doen.. daar te kunnen denken over Jezus..

Hier is iedereen ongelofelijk gelovig.. Zelfs in mijn school hebben we de 15 panelen moeten maken van de lijdingsweg van Jezus.. elke klas had een paneel.. of een jaar.. dan moest er steeds bij elk paneel gebeden worden.. en gezongen voor Jezus om je medeleven met hem te tonen..

Ik moet toegeven dat ik echt wel heb begrepen hier wat geloven inhoudt.. iedereen hier gelooft zo hard.. Soms zelf tot zover dat ze de theorie van Darwin of dat we vanuit apen komen niet geloven.. en dat lijkt voor mij soms zo raar.. maar echt.. Ik kan daar soms niet inkomen dat ze dat niet kunnen geloven..
Maarja, niets aan te doen..
Het vreemde van dit alles is dat vandaag niet de belangrijkste dag is van hen allen.. Vanmorgen vroeg (rond 5u) was er vuurwerk en een stoet in de straten.. maar buiten dat is er vandaag echt niets te doen..
Heb lekker leuk eitjes zitten verven met mijn zusje.. (hebben dat gedaan vrijdag met AFS, was echt wel gezellig!).. Maar we zijn nog niet klaar.. (om me toch een beetje Pasen te voelen.. want chocolade eitjes hebben ze hier niet.. De eitjes die mama heeft opgestuurt, goh, daar heb ik toch al goed van genoten;)..

Een vrolijk Pasen!
En een hele dikke zoen!
Nele

Geen opmerkingen:

Een reactie posten